Baby vil ikke spise sin flaske

3. april 2021

Alder:
6 mdr.

Baby vil ikke spise sin flaske

Hej Helen.

Nu kommer der en lidt længere smøre - for at give dig mulighed for at give så konkret svar som muligt.

Det startede ca. ved 5 mdr., hvor min eller MEGET glade og tilfredse søn lige pludselig ikke ville have sin sutteflaske mere. Han gik fra at spise 180 ml 5-6 gange om dagen til nu at spise ca. 600 ml i døgnet i gennemsnit. Nogle dage går bedre end andre.

Vi har fået ham tilset både af egen sundhedsplejerske, læge og ØNH-lægen (fordi han har haft en længerevarende forkølelse (pga storebrors vuggestue "snotnæse") så sp mente det kunne være en god ide at få konstateret om mandler m.v. var generet. Alle vurdere en sund, glad baby i trivsel. Han har taget på, men ikke ret meget. Ca. 200 g (fra 8/2 til 22/3 det er perioden mellem seneste besøg fra sp og udfra hendes vægt og kurve).

Det "mystiske" er, at han sover fint og er en glad baby, men når vi forsøger at tilbyde ham flasken bryder han ud i gråd. Om morgenen og formiddagen er det værst. Han har virkelig ingen appetit før efter formiddagsluren. Som ligger alt mellem 8 og 9.30. Afhængig af, hvornår han står op. Han står for det meste op kl. 6.

Vi har prøvet følgende:
Skifte erstatning
Give flasken forskellige steder (barnevogn, seng, i arm, halvt siddende i sofa, værelse i mørke m.v.)
En anden type flaske
Delt måltidet i 2 (flaske når han vågner fra lur og når han skal sove) og det fungerer SLET ikke. Han bliver møg ...

Annonce

... hamrende gal især når han skal have den sidste del af måltidet.

Det som pt "virker" er at han bliver afledt med noget video med musik på en mobiltelefon. Og det er jo ikke ligefrem optimalt.

Her er det jeg ser/oplever:
En glad baby i trivsel. Der absolut ikke gider spilde sin tid på at ligge og spise. Han forsøger hele tiden at komme op at sidde, hvilket han ikke kan endnu. Han har så travlt. Det virker ikke til at han har ondt eller noget. Et godt måltid med bestikkelse fra mobilen er 150 ml.

Han er begyndt på grød. Det siger ham ikke super meget. Vi giver et måltid om formiddagen med MME i kop for at få lidt mere i ham. Han spiser ikke ret meget grød og når han har fået det kan jeg godt glemme alt om at give ham flaske inden lur.

Har du et godt råd? Jeg forsøger som udgangspunkt at følge dine madplaner i din bog om mad og børn. Han sover 3 lure, hvor de 2 første er på 2 timer (nogle gange 2,5) og den sidste en time til halvanden. Han er selv rigtig god til at fortælle når han vil sove og når han er frisk. Hvordan pokker får vi ham på rette vej igen? Min sp kommer den 6/4 igen for at veje og ellers snakke om det, men vil alligevel gerne lige høre, hvad du siger til det hele? Det gør mig virkelig ked af det og jeg har faktisk slet ikke rigtig lyst til at give ham flasken fordi jeg er nervøs for at han bare igen igen afviser.

Venlig hilsen
en meget meget frustreret og ked af det mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie